بررسی فراری 488 Challenge

فراری اخیرا جدیدترین سری Challenge را رونمایی کرد که یک خودروی مسابقه است، انهم در زمانیکه سال اینده 25 همین سالگردش را جشن می گیرد.

این مدل جدید بنام 488 Challenge نام گرفته و احتمالا برای تردد در جاده های شهری نیز خود را اماده خواهد کرد.

  

از خصوصیات 488 Challenge موتور V8 مجهز به توربوشارژر دوقلو است این موتور 3.9 لیترگنجایش دارد که در نوع و کلاس خود اولین خودرویی است که از توربوشارژر استفاده کرده است و میتواند 660 اسب بخار قدرت تولید نماید که بازهم باید گفت در کلاس خود پرقدرت ترین خودرو است.

488 Challenge به نسبت نسخه های قبلی پایه سری 458 بروز تر شده است، موتور به نسبت مدل قبلی سبک تر شده است و درحدود 20 کیلوگرم سبک تر شده است، اگزوز نیز درحدود 9 کیلوگرم سبک تر شده است.

گلگیرهای جلو و کاپوت کلا دوباره طراحی شده اند و طرح جدیدی دارند، بال عقب بزرگتر شده است، همچنین روی فرمان خودرو یک جفت manettinos وجود دارد که از طریق ان راننده میتواند مد رانندگی را تنظیم کند که طرح خاص خودروهای مسابقه ای را دارد بجای اینکه شبیه به طرح خودروهای معمولی باشد.

یکی از manettinos ها برای فعال کردن مد رانندگی است و دیگری میزان شدت مد اول را تنظیم می کند که در نوع خود مثال زدنی است.

  

با توجه به این تغییرات انجام شده روی Challenge جدید به نسبت مدل های قبلی بسیار سریعتر شده است حتی پس از تست در پیست Fiorano توانست به راحتی رکورد Challeng 458 Evoluzione را بشکند.

در طی سالها فراری Challenge توانسته خود را در رقابت های بین المللی GT و رقابت های پرتوتایپ اثبات کند و در رقابتهای متعددی از قبیل Grand-Am ،  جزو بهترین ها بوده است.

در مقام مقایسه با سایرتولیدات 488 GTB V8 باید گفت که مپینگ خاص روی پیشرانه Challenge انجام شده که تیون شده برای مسابقات بوده که نسبت دنده ها در گیربکس در فاصله بسیارکم تنظیم شده است که روی یک گیربکس 7 سرعته اتومات دوال کلاچ انجام شده است .

مدیریت گشتاور متغیر نیز اصلاح شده در زمانیکه راننده نیاز به سرعت بالا دارد بتواند بی درنگ به شتاب طولی مناسب دست یابد و بتواند از ماکزیمم ویژگی های عملکردی موتور توربوی خود بهره برداری کند.

یکی از نقاط قوت 488 Challenge استراتژی جدید شیفت مسابقاتی است که از خصوصیات خاص F1 DCT به حساب می اید، این خصوصیات خودرو را قادر می سازد تا شتاب از زمان توقف تا زمان شتاب حداکثر را در 6 ثانیه و فقط با 4 دنده محقق می سازد که این پیشرفت ها شامل کاهش وزن کلی موتور نیز بوده است شتاب 0 تا 100 Challenge در حدود 3 ثانیه است.

باتوجه به وضعیت پویایی خودرو فراری دارای نرم افزار SSC است که برای اولین بار است که روی مدل Challenge پیاده سازی شده است. درحقیقت SSC با سیستم کنترل پویای الکترونیکی خودرو جامعیت یافته و کالیبره شده، بهمراه کنترل کشش و E-Diff3 که شتاب و رد کردن پیچ های تند را بهبود بخشیده است.

  

بزرگترین تغییرات روی وضعیت ایرودینامیک خودرو انجام شده است روی کاپوت جلو حفره های ورودی هوای سه گانه جدیدی قرارگرفته که بصورت مستقیم با جریان هوای گرم برگشته از رادیاتور در تماس است.

برای بالابردن پایداری خودرو بال عقب بزرگتری درنظر گرفته شده است بهمراه یک فویل هوا پروفایل مشابه است که پایداری خود را در سرعت های بالا تضمین می کند، پس از تست مشخص شد که این تغییرات پایداری 488 GTE را به نسبت 458 Challenge EVO حداقل 9% بهبود داده است.

تنظیم و طراحی مجدد گلگیرهای جلو موجب بهبود نیروی داون فورس شده و بار قسمت عقب را بالانس کرده و موجب افزایش کارایی عملکرد در حرکت خودرو تا 7% براورد شده به نسبت قبلی است.

  

مشخصات فنی                                        

پیشرانه: موتور V8 با گنجایش 3.9 لیتر

توروبوشارژر: مجهز به توربوشارژر دوقلو با اینترکولر air-to-air و تکنولوژی Honeywell

قدرت موتور: 660 اسب بخار در 8000 rpm

گشتاور: 760 نیوتن متردر 3000 rpm

گیربکس : اتومات دوال کلاچ 7 سرعته ساخت صنایع F1

سیستم ترمز: بهبود ترمزهای کربن سرامیکی و بکاربردن موادی که رسیدن به گرمای بهینه برای عملکرد را کاهش میدهند. سایز دیسک های جلو 398 mm و دیسک های عقب 360 mm که میزان ترمز گیری را به نسبت مدل قبلی 9% بهبود داده.

 

منابع: autoblog.com ، netcarshow.com، en.wikipedia.org