مقایسه سانگ یانگ تیوولی با رنو کپچر (Tivoli vs Capture)

شرکت سانگ یانگ پس از سال‌های متمادی همکاری با مرسدس بنز آلمان و عرضه محصولاتی مجهز به موتور این برند معتبر این بار تصمیم گرفته تا با توسعه بخش مهندسی و طراحی خود موتورهای کم‌حجم با راندمان بالا را در کالبد خودرویی زیبا و چشم‌نواز به بازارهای جهانی معرفی کند.تیوولی نخستین محصول این تفکر سانگ یانگ است که با پیشرانه 1.6 لیتری حداکثر توان 128 اسب بخار را تولید می‌کند و با اتکا به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی معتبر AISIN ژاپن این سدان 1.3 تنی را به خودرویی پرشتاب بدل می‌کند به‌گونه‌ای که تمامی تصورات اولیه از یک پیشرانه کم‌حجم 1.6 تنی در نخستین تجربه رانندگی با این خودرو عوض خواهد شد. 

کابین خوش‌ساخت تیوولی برخلاف شاسی‌بلند های سنتی اسپرت و مدرن طراحی شده و در نگاه نخست سواری با یک خودرو سدان را تداعی می‌کند اما در عمل کابین فرماندهی یک شاسی‌بلند کوچک شهری است که در سیکل ترکیبی تنها 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. فضای بار 423 لیتری پشت صندلی‌های عقب هم به نظر فضای بار مناسبی برای سواری‌های روزمره و مسافرت‌های آخر هفته باشد. 

ایمنی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مشتریان ایرانی مورد توجه قرار می‌دهند و برای برند با سابقه کره‌ای مانند سانگ‌یانگ این امر در طراحی بدنه و تکنولوژی‌های ایمنی به‌خوبی لحاظ شده است. در ساخت و طراحی این خودرو از 71.4 درصد فریم فولادی با لایه‌های انبساط بالا و کم‌حجم استفاده شده است که بیش‌ترین ایمنی را در تصادفات به همراه می‌آورد. کراس‌اور کوچک سانگ‌یانگ در بخش تجهیزات ایمنی دارای ایربگ های سرنشینان جلو، ایربگ های جانبی راننده است که به‌صورت آپشنال در تیپ‌های مختلف خودرو قابل ارائه خواهد بود. 

تیوولی با تکنولوژی‌های ایمنی ABS، EBD، ترمز کمکی و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ( ESP )به مشتریان عرضه می‌شود. ​

رنو کپچر یک کراس اور است که گروه تست " مجله ماشین " این خودرو را در بابل آزمایش کرده و نتیجه تست را بصورت خلاصه چنین ثبت کرده است.

در قسمت جلو و در پایین یک ورودی هوا برای تامین هوای مورد نیاز توربو شارژر قرار داده شده است.

پیشرانه این مینی کراس اور, شامل یک موتور 1200cc است که به یک توربوشارژر با توان 116 اسب بخار مجهز شده که در نهایت خروجی به اندازه یک موتور 1600cc ارائه می دهد.

0 تا 100 را در عمل در 11.8 ثانیه بطول انجامید که البته گیربکس دوکلاچه در شتاب و قدرت خودرو نقش کلیدی ایفا میکند.

فضای سرنشینان در قسمت عقب همچنان همانند کولئوس کوچک می باشد.

مصرف رنو کپچر برخلاف ادعای رنو بود زیرا که پس از بررسی حدود 8 لیتر تخمین زده شد درحالیکه رنو ادعای مصرف ترکیبی 6.6 را داشت, البته در شرایط تست (بابل) که هوا مرطوب است و کیفیت بنزین بسیار پایین است این شرایط کاملا قابل پیش بینی بود

زیرا که این خودرو با وجود توربوشارژر و ضریب تراکم بالای 11 نیاز به یک بنزین با کیفیت بالا و ضریب اکتان بالا دارد که این نوع بنزین در کشور موجود نمی باشد.

زمانی که حالت ECO مد را روشن کردیم پدال گاز از حساسیت کمتری برخوردار است و گیربکس نیز دنده ها را در دور موتور 2000 تعویض می کند.

از جمله معایب این خودرو شامل توربوشارژر و گیربکس اتومات دوکلاچه و کوچک شدن قطعات این است که مراکز خدمات دارای علم روز دنیا برای سرویس دهی به چنین خودروهایی در کشور دایر شود که این مسئله نیز برای این تیپ خودروها مسئله ساز خواهد شد.